donderdag 15 oktober 2009

met de jeep door de jungle...

(Wat Samson en Gert niet wisten, is dat je onmogelijk met een jeep door de jungle kunt!Onmogelijk, zeg ik u)

We hebben er net een paar dagen jungle op zitten en dat merk je aan:
- de stoelgang
- het aantal muggenbeten
- de goesting om eens gewoon rijst met kip te eten
- onze lijfgeur

gelukkig zijn we nu in de bewoonde wereld en kunnen we aan bovenstaande punten werken :)

De ouders van Lorena zijn geweldig. De vader vertelt alsof het zijn laatste dagen zijn,geneest mensen,wordt zelf genezen door de sjamaan, (beiden meegemaakt) gelooft in geesten en heeft bijna geen tanden meer (beiden gezien). De moeder vond het niet leuk dat ik alleen met de kaarten speelde,maar toen ik het haar uitlegde hoe het spel verliep,viel ze in slaap.
( ´t lag echt niet aan mij hoor!)

De ouders wonen in Rukkulakta,een indianendorp dichtbij Tena. Rond het huis is jungle,in de straat is jungle en in het huis is ook junlge. De mensen daar leven van wat de junlge voortbrengt en neen dat is niet altijd lekker,integendeel.

Zondag trokken we jungle in. Ze hebben hier 2 junlges, de bewoonde(waar de dorpen zijn) en de onbewoonde(waar we naartoe gingen). Midden in de onbewoonde jungle wonen er ook mensen maar die wonen te ver en daar raak je heel moeilijk bij (tenzij je van national geografic bent, denk ik)
Daniel lachte met onze schoenen,thans degelijke stapschoenen maar dat draag je niet in de junlge. Nieje, bottinen dat moet je dragen,liefst gele zeemansbottinen. Geen mop,die zijn goed tegen de slangen,muggen,modder en nog veel meer.
Na een zware staptocht (en neen het was niet alleen zwaar voor mij) kwamen we aan een rivier aan.
Daar gingen we slapen. Spannend! Er werd een zeil opgehangen,bananenbladeren op de grond gelegd,vuurtje gemaakt en onzes slaapplaats was klaar!
Eerst onze kleren wassen,onszelf wassen,gebeten worden door beestjes(je moest het bloedspoor maar volgen),wat zwemmen, vissen (met kaas), in een houten kanovaren,...en dan bekomen onderonszeil. Gelukkig viel het daar mee van de insecten,ik vermoed door de rook waar we inlagen.

De echte vissers gingen vissen voor ons ( Koen had beet maar de vis ging ervan door met lijn en haak)en ze doen dat met een net dat rond is en dat ze in het water werpen en dan samentrekken. Moeilijk!

Tegen 22 uur kregen we vis,op te eten met huid en haar ;)
Nadien was het bedtijd... probeer maar eens te slapen met de gedachte aan slangen,spinnen,apen,...
Na een veel te korte nachtrust gingen we terug naar de bewoonde jungle. Afzien,ik heb spieren ontdekt die nu nog stijf zijn. We bezochten een traditioneel huis,aten het hart van de palmboom op( het enige lekkere die dagen)en stapten(ik strompelde) naar het huis van de ouders van Lorena. (waar de vader al klaar stond met nog meer verhalen)
´savonds trad de familie op voor ons. In traditionele kleren met dans,zang en muziek. Geweldig!!!

(het vervolg vertel ik wel want nu staan er 3 hongerige kerels naast mij...)

2 opmerkingen:

  1. Tof zeg!!!.

    Moet wel spannend geweest zijn.
    Die palmhart is echt wel lekker.Ik kon er nooit genoeg van eten.
    Sofieke eet maar genoeg want anders zal ik u niet meer herkennen.
    Op de Klimpaal gaat alles goed.
    We hebben een tweede kuisvrouw erbij.
    Volgende week is het stoempfestijn.
    En voor de rest verloopt alles zijne gewone gang.
    Tot later
    Chantal

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Aan avontuur geen gebrek zo te lezen...
    Jullie rugzak begint zich alvast te vullen met heel veel mooie herinneringen!
    Verzorg jullie goed, amuseer jullie en geniet vooral verder want het hoort er allemaal zalig uit! En mist ge ons nog niet te veel? Nog geen behoefte gehad om jullie boekje te beginnen lezen???
    Dikke knuffel aan iedereen,
    Ellen x

    BeantwoordenVerwijderen